Blogpost_Instagram_adverteren.jpg

Adverteren op Instagram; hoe werkt dat?

Steeds meer Nederlanders maken gebruik van social media. Zeker onder de jongeren is het social- mediagebruik erg toegenomen; met name Instagram en TikTok. Op dit moment telt Instagram meer dan 1 miljard gebruikers en zijn er ruim 25 miljoen zakelijke accounts actief op Instagram. Naast de standaard functies, maken deze zakelijke klanten ook gebruik van de advertentiemogelijkheden. Wil jij ook graag weten hoe je kunt adverteren op Instagram? Lees dan vooral verder.

 

 

In het begin kon je op Instagram alleen adverteren middels een gesponsorde post. Tegenwoordig kun je via het advertentieplatform van Facebook een Instagram-advertentie opzetten. Advertentiebeheer op Facebook geeft jou de volledige controle over je advertenties. Je kunt alles zelf instellen: de inhoud, waar je wilt adverteren en welke doelgroepen je wilt bereiken. Deze advertenties worden vanuit je eigen account geplaatst.

Een aantal voordelen van adverteren op Instagram:

  • Hele laagdrempelige manier van adverteren op social media
  • Meetbare kosten
  • Je kunt alles zelf instellen en aanpassen. Deze veranderingen zijn meteen te zien.
  • De rapportages zijn gedetailleerd, zo kun je precies inzien wat wel/niet werkt.

Stappenplan voor je Instagram advertentiecampagne:

1. Koppel je Instagram-account aan je Facebook-pagina. Dit hoef je maar eenmalig te doen.

2. Maak een Instagram-advertentiecampagne aan. Dit kun je doen in Facebook advertentiebeheer. Ga in het advertentiebeheer naar “campagnes” en dan naar “+maken”.

3. Kies je doelstelling voor de Instagram campagne. Je kunt uit een achttal opties kiezen: merkbekendheid, bereik, verkeer, app installaties, betrokkenheid, videoweergaven en leads genereren. Deze stap moet je altijd invullen en nooit overslaan! Dit heeft invloed op hoe je advertenties worden geoptimaliseerd en hoe je ervoor moet betalen.

4. Maak je Instagram-advertentieset en stel je budget en planning in, aan de hand van hoeveel geld je wilt uitgeven. Zowel Instagram als Facebook hebben dezelfde targeting opties.

5. Kies je doelgroep. Denk hierbij aan locatie, leeftijd, interesses etc.

6. Kies je plaatsing (voorkeur altijd handmatig). Denk na over waar je je advertentie wilt tonen. Dit kan alleen op Instagram zijn, maar kan ook op Facebook zijn bijvoorbeeld. Denk er aan dat je voor verschillende plaatsingen ook verschillende formaten afbeeldingen nodig hebt (bijv. een tijdlijn bericht of een Story bericht).

7. Kies je budget. Start met een klein budget, je kunt altijd upgraden als de advertentie het goed doet.

8. Kies de afbeelding/video die je wilt gebruiken bij de advertentie en schrijf een leuke begeleidende tekst. Je ziet altijd aan de rechterkant een preview van de verschillende advertenties en plaatsingen.

Wil je meer weten over advertenties op Instagram of Facebook? Ik help je graag verder!

Misschien ook interessant?

Blogpost_Instagram_adverteren.jpg

Adverteren op Instagram

Hoe maak je een advertentie op Instagram? Ik leg je graag uit hoe je dit doet.

Social_media_blog_website.jpg

Geef je omzet een boost met social media als marketingtool

Sociale media, je kunt er nauwelijks omheen. De meeste mensen gebruiken het als vermaak of om in contact te staan met vrienden. Voor bedrijven is het een laagdrempelige manier om in contact te staan met de doelgroep, om aan hun bekendheid te werken en om…

SEO_fb_link.jpg

SEO tips 2021

Graag deel ik een aantal SEO tips voor 2021 met je. Doe er je voordeel mee met de vindbaarheid van je website of webshop.

Ook interesse in online marketing support?

Heb je ook behoefte aan ondersteuning in online marketing? Laat je gegevens achter en we maken een kennismakingsafspraak!

Please wait...