Social_media_blog_website.jpg

Geef je omzet een boost met social media als marketingtool

Sociale media, je kunt er nauwelijks omheen. De meeste mensen gebruiken het als vermaak of om in contact te staan met vrienden. Voor bedrijven is het een laagdrempelige manier om in contact te staan met de doelgroep, om aan hun bekendheid te werken en om meer verkeer naar hun website te genereren. Wist je dat 90 procent van alle marketeers zegt dat social media marketing hun bekendheid heeft vergroot? Of dat 66 procent van de marketeers die minstens 6 uur per week aan social media besteden, meer leads heeft gezien? In dit artikel laten we zien waarom sociale media een krachtige marketingtool is.  

Sociale media bieden veel mogelijkheden

Social media kanalen als Twitter, Facebook, WhatsApp en Instagram zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Daarnaast komen er ook iedere keer nieuwe kanalen bij, zoals ClubHouse en TikTok. Dat biedt marketeers steeds meer mogelijkheden om hun merk of dienst te laten groeien via sociale media. Een van de grootste voordelen van social media marketing is dat het relatief lage marketingkosten heeft, zonder dat het ten koste gaat van de resultaten.

Je kunt met beperkte middelen niet alleen een groot publiek aanspreken, maar je kunt ook nog eens een specifieke doelgroep bereiken. Wanneer je een nieuwe blog op je website plaatst, dan kan het even duren voordat deze via Google wordt gevonden. Dat betekent dat weinig klanten de nieuwe blog zullen lezen als ze niet op zoek naar je product of dienst. Je kunt de blog aanjagen door hem door te plaatsen op sociale media, zodat je meer verkeer genereert en dat draagt bij aan de SEO van je website.

Begrijp je klanten beter

Social media marketing helpt je om je klanten beter te begrijpen. Alle platformen hebben zo hun eigen voordelen. Twitter en Instagram zijn effectieve marketingtools door de manier waarop ze de klantcommunicatie mogelijk maken, bijvoorbeeld door het aanbieden van de klantenservice via de chat.

YouTube is een perfect platform voor mediabedrijven die hun commercials willen testen alvorens ze het als tv-commercial lanceren. De reden ligt voor de hand: de investering is laag en de resultaten zijn zeer waardevol, want je kunt kijken of de commercial succesvol is of nog aangepast moet worden.

Een andere reden om social media te gebruiken is de gedachte dat daar een doelgroep actief is die je bekendheid een boost kan geven: de early adopters. Neem bijvoorbeeld nieuwe applicaties of websites voor het bezorgen van eten of het verhuren van auto’s, dan zijn de jongeren een logische doelgroep. Deze groep is het meest actief op sociale media, bijvoorbeeld op Instagram, dus daar ga je dan ook actief naar op zoek.

Je kunt door het lezen van berichten ook gemakkelijk inzicht krijgen in het dagelijks leven van gebruikers, zodat het consumentengedrag kan worden ingeschat. Via social media marketing kun je beter begrijpen in wat voor soort producten de doelgroep interesse heeft, wat hun hobby's zijn, het soort berichten dat ze delen en de websites die ze vaak bezoeken.

Deze informatie biedt duidelijke marketingvoordelen. Als je je klanten beter begrijpt, dan kun je ook aantrekkelijke content verspreiden, wat vervolgens tot meer bezoekers leidt. Maar het gaat nog verder, want het kan je ook helpen bij het ontdekken van pijnpunten van klanten, het bijschaven van de productstrategie en het optimaliseren van de advertenties.

Advertenties op sociale media en het bereik

Advertenties maken reclame voor producten en zorgen voor extra producten. Daarnaast hebben advertenties op sociale media nog een pluspunt, want ze maken targeting en retargeting mogelijk. De kanalen bieden uitgebreide advertentiemogelijkheden die volledig aangepast kunnen worden aan de behoeften van de klant. Facebook-advertenties kunnen bijvoorbeeld op verschillende kenmerken van klanten gericht zijn, ook wel targeting genoemd, zoals leeftijd, opleidingsniveau, locatie en zelfs gebruikersgedrag, bijvoorbeeld het aantal en het soort pagina's dat gebruikers leuk vinden.

Naast targeting is ook retargeting mogelijk. Retargeting is het marketingproces waarbij je je advertenties richt op gebruikers die eerder betrokken waren bij je website of social media kanaal, maar daar nog geen aankoop deden. Als bijvoorbeeld iemand je website bezoekt, een paar producten bekijkt, maar het contactformulier niet invult of een aankoop doet, dan kan retargeting je helpen om hem opnieuw te bereiken. Je kunt ze bijvoorbeeld overhalen door nog een beter aanbod te doen, bijvoorbeeld een eenmalige korting te bieden.

Een actieve aanwezigheid op sociale media is altijd een voordeel. Het helpt je om gezien te worden en media aandacht te verkrijgen. Het succes en het bereik hangt wel al van de effectiviteit van de campagne. Je kunt het een boost geven door betaalde advertenties te gebruiken.

Merkwaarde en loyaliteit

Een sterke aanwezigheid in de media zal ook de merkloyaliteit vergroten. Met sociale media kun je de reactietijd verkorten, want als er tegenwoordig een probleem is met een product of dienst, verwacht de consument dat dit meteen wordt opgelost.

De aanwezigheid op sociale media helpt marketeers om een relatie op te bouwen met klanten. Je kunt ze daar nuttige informatie en persoonlijke hulp bieden, samen met wat entertainment om het leuk te houden, want dit laat zien dat je klanten waardeert en niet alleen ziet als een bron van inkomsten. Klanten zullen je zien als een entiteit die om hen geeft en ook zij zullen de visie van het merk begrijpen. In de concurrerende markt kan deze geboden meerwaarde een enorm verschil maken.

Tot slot

Sociale media zijn een zeer krachtige marketingtool. Je leert je klanten beter begrijpen, zodat je hen beter kunt helpen en beter kunt inspelen op hun wensen. Daarnaast zal je niet alleen een sterke relatie met je klanten opbouwen, maar het zal je ook in staat stellen om meer klanten te werven, bijvoorbeeld door te adverteren en (re)targeting. Bovendien kun je meer verkeer naar je website doorsturen, wat je SEO een boost geeft en daardoor wellicht wat posities stijgt in Google. Deze voordelen laten zien dat je sociale media kunt gebruiken als marketingtool om je omzet tegen relatief lage kosten te laten stijgen!

Hulp nodig bij je sociale media activiteiten?

Heb je hulp nodig bij social media marketing activiteiten, zoals bij het adverteren, de content creatie of het beheer? Of wil je sociale media activiteiten liever uitbesteden? Neem contact op met mij op en ik help je graag verder.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer.

Misschien ook interessant?

Blogpost_Instagram_adverteren.jpg

Adverteren op Instagram

Hoe maak je een advertentie op Instagram? Ik leg je graag uit hoe je dit doet.

Social_media_blog_website.jpg

Geef je omzet een boost met social media als marketingtool

Sociale media, je kunt er nauwelijks omheen. De meeste mensen gebruiken het als vermaak of om in contact te staan met vrienden. Voor bedrijven is het een laagdrempelige manier om in contact te staan met de doelgroep, om aan hun bekendheid te werken en om…

SEO_fb_link.jpg

SEO tips 2021

Graag deel ik een aantal SEO tips voor 2021 met je. Doe er je voordeel mee met de vindbaarheid van je website of webshop.

Ook interesse in online marketing support?

Heb je ook behoefte aan ondersteuning in online marketing? Laat je gegevens achter en we maken een kennismakingsafspraak!

Please wait...