Loading...

Uw partner in online marketing

Black Friday

Vrijdag is het weer zover: Black Friday. En om nog maar even door te gaan: maandag is het Cyber Monday.

Wat is het?

Black Friday is een van de vele fenomenen overgewaaid uit de Verenigde Staten. Hier wilden ze de mensen de dag na Thanksgiving naar de stad trekken, met als doel veel geld uit te geven. 

Black Friday is van oorsprong een speciale koopdag voor fysieke winkels. Deze geven op deze dag speciale kortingen om extra klanten te trekken en hoge omzetten te halen. Cyber Monday is bedacht voor de webshops. Echter is het verschil tussen beide volledig aan het vervagen.

Black Friday of Black Week?

Oorspronkelijk is Black Friday een vrijdag. Echter de laatste jaren zien we overal al Black Friday weekenden. Sommige retailers trekken zelfs de Cyber Monday al erbij. Enkele maken het nog bonter: die organiseren een hele Black week. Alles om de consument maar te trekken. 

De retailers beginnen steeds vroeger met de communicatie om er een waanzinnig koopfestijn te maken. Met hoge kortingen, waardoor de marges lager liggen.

Vrijdag is het echt Black Friday. De gemiddelde Nederlander is een 'spaarder'. Dat wil zeggen voor een beetje korting of een presentje maken we ons lid, krijgen we een account of een pasje. Meestal gaat dit hand in hand met een nieuwsbrief aanmelding. De mailbox van de gemiddelde Nederlander zal vrijdag wel ontploffen.

De vraag is natuurlijk waar dit stopt. Zo'n beetje iedere feestdag of andere bijzondere dag wordt tegenwoordig door retailers aangegrepen om een kortingsactie in te voeren. Straks is het 365 dagen korting...

En de consument?

Die lijkt het prima te vinden! Die wachten wijselijk met hun sint aankopen tot alle Black Friday deals bekend zijn. Geef ze eens ongelijk!

Een greep uit onze klanten: